7 voordelen om yoga als life changing in te zetten in plaats van alleen als sport :)

In Geen categorie on

Voor degenen die wel eens een les bij me hebben gevolgd is het inmiddels duidelijk: Yoga is zoveel meer dan alleen lichaamsbeweging. Bij elke houding geef ik jullie graag extra informatie over hoe de houding doorwerkt op energetisch en op emotioneel niveau. In deze blog zet ik kort 7 van de vele voordelen van yoga voor je op een rijtje 🙂

1: Je komt in je lichaam in plaats van in je hoofd waar we de hele dag al zitten….

Hier zit een behoorlijke kanttekening bij want veel vormen van yoga worden alsnog vanuit je hoofd gedaan! Denk maar eens aan de situatie waarbij je op een bepaalde manier (zo ver mogelijk natuurlijk, dat wil ik ook altijd::) in een houding wil staan en dus je hoofd laat regeren over hoe het zou moeten zijn. In plaats van dat je eerst rustig de tijd neemt in je lichaam te komen, vanuit dáár middels ontspanning de houding in komt en dus echt elke spanningsplek kunt gaan voelen en daar ruimte in gaat maken, energie gaat laten stromen. In plaats van op dezelfde manier als de docent of de persoon van dat YouTube filmpje met een héél ander lichaam in de houding gaat staan…..alleen omdat je hóófd dat wil!

2: Mindfull worden oftewel: Bewuster worden van wat er in je hoofd afspeelt

Vooral als je een langzamere vorm van yoga kiest, kun je goed observeren welke gedachtes zich in je hoofd afspelen. Hoor je het oordelende stemmetje als je voor je zelf hebt geconstateerd dat je niet zo ver in de houding kwam als je dacht of als de vorige keer? Waarschijnlijk herken je dit perfectionische stemmetje op wel meer gebieden in je leven….nu kun je je er bewust van worden en je afvragen of je dit stemmetje nog wel wil geloven. Je kunt je zelf dus vrijer maken van al die verkrampende oordelen!

3: Beter omgaan met prikkels

In deze maatschappij is het niet gek dat zoveel mensen met een burnout te maken krijgen. We krijgen meer prikkels in een jaar dan 20 jaar geleden in een heel leven! Onbewust zijn we de hele tijd aan het reageren op wat er buiten ons gebeurt. Het is dus belangrijk dat je je aandacht ook naar binnen leert keren en daar kunt houden zodat je geen speelbal wordt van alles wat er buiten je gebeurt. Dat je je ‘aandachtsspier’ traint. Dit leer je in de yogahoudingen, we noemen dit eenpuntsgerichtheid

4: Transformatieve yoga voor de balans in het ‘doen-doen-doen’ leven, kom je ook ns in een staat van ‘niet doen’

Zelfs yoga is een extra puntje op onze to do list geworden. Veel mensen denken na een yogales ‘check’, ook weer gedaan en voelen zich misschien nog een uurtje na de les ontspannen maar hoe zit het met jezelf trainen ook op lange termijn ontspannen te blijven? Als je kiest voor een mildere vorm van yoga (Transformatieve yoga) waarbij je goed bewust raakt van je lichaam en geest, kun je zachter met jezelf omgaan. Niet alleen tijdens de yoga les maar doordat je dit gevoel gaat herkennen, wil je dit ook toepassen in je dagelijks leven!

5: Diepe onstspanning = Diep loslaten

Hoe meer je je lichaam kunt laten ontspannen, hoe beter de energie op plekken kan komen waar het voor de les nog niet bij kwam vanwege blokkades/stijvigheid/energie ophopingen. Elke les opent weer andere plekken of dezelfde plekken op diepere niveaus. Als jij tijdens de laatste ontspanningshouding helemaal diep kunt ontspannen, kun je ook op diepere emotionele lagen loslaten. Lichaam en geest zijn immers één:))

6: Betere ademhaling

Met beter bedoel ik dan dat je dieper je buik in ademt. Als je gespannen bent, of druk bezig heb je vaak niet eens door dat je heel ‘hoog’ ademt. Een beetje vanuit je middenrif. Door rustig de yogahouding in te gaan kun je precies achterhalen waar je ademhaling vandaan komt. Probeer het dan niet te sturen maar je alleen bewust te zijn. Hierdoor ‘zakt’ de ademhaling als vanzelf en dit kun je dan ook toepassen achter je bureau op je werk. Omdat je het leert herkennen tijdens de yogales.

7: Als zevende voordeel wil ik toch de lichaamsbeweging aanhalen want natúúrlijk is yoga als sport ook heel gunstig! Door de lichaamsbeweging worden er bepaalde hormonen aangemaakt die je stimuleren hersencellen aan te maken, er komt meer zuurstof door je hele lichaam en naar je hersenen, je ademhaling komt vanzelf dieper en zo nog veel meer voordelen die reeds bewezen zijn over lichaamsbeweging. Volgende blog misschien:)) Let er wel op dat als je een snelle vorm van yoga beoefent, je wel correct in de houding staat! Als je niet correct in de houding staat, laat je de energie niet stromen en los je helemaal niks op….sterker nog…..misschien richt je zelfs schade aan je lichaam…

Kom gerust een keer langs om yoga op deze manier te ervaren!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*